Att göra en webbvideo

porthania

Att göra webbvideon som fungerar på Facebook har blivit en allt viktigare del av mitt jobb som reporter på Yle Huvudstadsregionen. Jag är väldigt glad över att få jobba på en redaktion där det finns möjligheter att lära sig nya uttrycksmedel.

Bilden ovan är från Helsingfors universitets teckningssal som är stängd den här våren. Videon jag gjorde från salen har setts mer än 2200 gånger på Facebook. Videon är gjord med programmet Moviemaker.

Den här veckan har jag lärt mig att använda programmet Premier Elements för att klippa videon. Den första publicerade videon jag klippt med programmet är filmad på Skanslandet.

Av de här två tycker jag att videon från teckningssalen blev bättre – men så använde jag också mera tid på den.

Den allra första videon jag klippte med Premier ska förbli opublicerad. För att testa hur programmet funkar och för att pröva videofilmning med systemkameran gjorde jag en film där jag dammsuger hemma i mina mjukisbyxor med en handduksturban kring huvudet. Mycket festligt.

Leave a Reply

