En tur med västmetron och besök på Malms flygplats

Något av det bästa med att jobba som journalist är att få besöka ställen som inte är öppna för alla. Det mest spännande uppdraget jag haft någonsin var när jag i februari 2017 fick provåka västmetron. Metroprojektet är rejält försenat, nu pågår testkörningar och tidigast sommaren 2017 öppnar västmetron för allmänheten.

Jag var som en enmansorkester – filmade, fotade och spelade in en snutt för radion. Med webbvideon fick jag hjälp av Martin Huldin som klippte den. Webbtexten med mina foton finns här.  Dessutom filmade och fotade jag helt unikt material för Yle Huvudstadsregionens Instagram, som jag publicerade före webbtexten var klar.

Radiogrejen för Yle Vega Huvudstadsregionen bestod av att jag talade och berättade om vad som pågick omkring mig när vi stannade i Drumsö.

malm flygplan

Ett annat spännande ställe jag besökt den här våren är Malms flygplats, som sedan årsskiftet drivs av en förening. Jag gjorde ett långt radioninslag för Nyländsk förmiddag som sändes den 6.3. Webbartikeln publicerades dagen före, där finns många fina foton och ljudklipp med radioinslaget.

Jag är nöjd med hur jag fick med närvaro i radiogrejen – lyssnaren tas med på en resa in genom dörren och uppför en spiraltrappa till kontrolltornet där de frivilliga övervakarna sitter sedan flygledningen slutat.

Save

Leave a Reply

