Programledare för Naturväktarna

Sommaren 2017 var jag programledare för fem sändningar av Naturväktarna. Det var spännande att få jobba med Yle Vegas mest legendariska program. Jag har haft ett stort naturintresse ända sedan barn.

Att jobba med Naturväktarna kändes lite som att renovera en herrgård. Programmet måste förnyas, det går inte att göra precis samma sak som förre programledaren Björn Federley. Men samtidigt så ville jag bevara de bästa bitarna av den gamla stilen!

I Naturväktarna svarar experter på lyssnarnas frågor i studion, frågorna kommer per mejl, i posten och på telefon. I floden av publikfrågor var det en utmaning att hitta rätt mix av mejl och samtal.

Jag fick till slut allt att klaffa, och det kom in positiv feedback från lyssnarna som tyckte programmet var engagerande och trevligt. Jag tycker det är viktigt att ett expertprogram av det här slaget också har lite humor, och att stämningen är bra. Jag jobbade mycket med att få rätt stämning och takt i programmet.

Leave a Reply

