Den 13.10.2016 kom chefredaktör Anna Ruohonen från Vauva.fi till Yle för att tala om användarskapat innehåll.
Vauva är en tidning för småbarnsföräldrar, som ända sedan 90-talet har varit populär på webben. Sajten har många legendariska diskussionstrådar med insideskämt och en egen jargong.
Användarskapat innehåll kan locka fler läsare till en sajt, eftersom många vill läsa historier ur livet, känna igen sig och vara en del av en gemenskap. Användarna har på vauva.fi börjat odla en egen humor och jargong som får många att återvända.
Användarskapat innehåll – som bloggar och diskussionstrådar – kan ge information för journalister. Vad är det som snackas om bland mammor med barn i en viss ålder?
Här anser Ruohonen att journalisten inte ska nöja sig med att genast plocka ut ett case att intervjua – utan delta i diskussionen en god stund, ställa frågor, samla information och först sedan göra intervjuer till en artikel.
Men talar inte alla redan på Facebook? Det finns enligt Ruohonen en kraft i anonymitet – som anonyma vågar läsarna berätta sådant de inte skulle skriva om på Facebook under eget namn. Som att tala om dagvårdens kvalitet.