Några höjdpunkter från hösten 2016

Den här bilden tog jag efter att ha gjort en liveintervju på Blekholmen där NJK har sin gästhamn. Att vara morgonreporter på sommaren måste vara det lyxigaste jobb som finns.

Hösten 2016 jobbade jag på Yle Huvudstadsregionen som reporter och nyhetsvärd. Här är några av de mest minnesvärda jobben jag gjorde.

Björnsö butik har den billigaste sjöbensinen i huvudstadsregionen Genast den första morgonen efter sommarsemestern skickades jag ända till östraste Östersundom. Där gjorde jag en liveintervju om bensinpriser, det var en uppföljning på Svenska Yles granskning.  Jag jobbade som morgonreporter i slutet av juli och början av augusti. Det innebär att jag gjorde många liveintervjuer i radion.

img_1515

Tölö bibliotek var  ett tacksamt motiv.

Tölö bibliotek öppnar sig upp mot parken efter två år av renovering – Jag tog några av mina snyggaste foton i augusti när Tölö bibliotek öppnade upp efter en lång renovering.

Drumsö skulle få matartrafik till metron – nu är bussarna för små och överfulla – En av mina bästa liveintervjuer under hösten. Jag intervjuade en skolelev under hennes skolväg i bussen och i metron, det gick ut live i Radio Vega. Lyssna på klippet längst ner! Radio som bäst, lyssnarna har fått hänga med på bussresan medan den sker.

Den 1 september bytte radiokanalen namn från Radio Vega till Yle Vega och programmet hette inte längre Morgonöppet – utan Yle Vega Huvudstadsregionen. Jag var programvärd de två första morgnarna efter förändringen. Det var spännande att köra igång med helt nya jinglar och en annorlunda spellista. Själva programmets innehåll förändrades inte.

Helsingforsarna är livsviktiga för Hangö – I mitten av september jobbade jag några dagar på Yle Västnyland. Under mitt utbyte gjorde jag ett reportage om Helsingforsare som köper bostäder i Hangö. För webben gjorde jag en artikel med featurelayout. Radiointervjuerna som finns här sändes både i huvudstadsregionen och i Västnyland.

När restaurang Salve flyttade följde fredagspojkarna med – En av mina bästa webbvideon filmade jag i restaurang Salve. Jag intervjuade ett gubbgäng som ätit lunch tillsammans varje fredag i flera decennier.

De 5 frågor som är knepigast för huvudstadsregionen i vårdreformen och Huvudstadsregionen väntar på att landskapet Nyland tar över vården – ingen bolagisering i sikte var mina försök att få den oerhört bökiga och byråkratiska vårdreformen på något sätt begriplig. Det lönar sig att ibland riktigt grotta ner sig i något svårt, har en gjort det en gång så blir det lättare att göra nästa grej på samma ämne.

Här gör jag mig redo för en liveintervju om vinterdäck den 1 november. Snön kom mycket snabbt i början av november och många bilister blev strandsatta med sina sommardäck.

Helsingfors jämför mammors skärmtid med våld i ny kampanj – Jag tror det här var min mest lästa artikel 2016. Så var det också ett ovanligt klart fall, staden hade inte tänkt till innan de betalade för reklamkampanjen som jämförde mammors skärmtid med våld.

Kyrkorna i Helsingfors öppnar sina dörrar för nödinkvartering – För en gångs skull är de berörda med i en artikel om nödinkvartering. Jag gick på ett info som Diakonissanstalten ordnade och fick tala med dem som sovit över på diakonihusets golv. Kändes rätt att få träffa mänskorna och se hur de sovit efter att ha gjort x antal telefonintervjuer med politiker om ämnet.

Havet har frusit till utanför Helsingfors – farligt att röra sig på isen utan rätt utrustning
En liveintervju om skridskoåkning. Blir fortfarande skraj av att se på bilderna, isen var så tunn! Jag filmade också en kort video, som webbdesken fixade till för Facebook och Instagram.

 

Save

Save

Save

Leave a comment